انتقاد پذیری، مهارتی شاخص در کار

با روند طولاني مدت حفظ اعتماد به نفس فردي کارمندان علاوه بر دغدغه برجسته در ميان مرافعات پرخرج کارمندان، مي توان گفت مسئوليت پذيري ديگر کلمه اي نامفهوم است تا شيوه کار در شرکت ها و کارخانجات.

اين طريقه فکري از دهه شصت تاکنون وجود داشته است، از اينرو کارمند متوسط  هيچگاه انتقاد و فيدبک منفي واقعي دريافت نکرده اند—نوعي فيدبک که مي تواند به فرد کمک کند از عادت کار کردن بزن برويي به نوعي شيوه کاري موفق تر و پرمنفعت تر روي آورد.

کارفرمايان باهوش مي دانند که مردم تنها امتياز باثبات آنها در رقابت هستند. شرکت هايي که امسال مي گيرند، به دنبال افرادي هستند که در زمينه کاري خود مهارت کافي و کامل داشته و همچنين بتوانند به افراد ديگر نيز—همکاران خود را—انگيزه بدهند. اين مسئله چه براي کارمندان قديمي و همچنين پيمانکاران  مستقل صدق مي کند.

منتظر اين نوع جديد از کاريابي نباشيد، خودتان را براي گرفتن فيدبک و انتقاد از کساني که مي توانند به شما براي تبديل شدن به فردي نيرومند و بامهارت کمک کنند، آماده کنيد. اول از همه، فکرتان را درمورد گرفتن فيدبک عوض کنيد. به پيامهايي که از نزديکان خود دريافت مي کنيد گوش دهيد: همسرتان، فرزندانتان، دوستان نزديکتان، و ساير اعضاء خانواده. همه اين پيامها را يادداشت کرده و آنها را  غذاي فکرتان تصور کنيد. سعي کنيد هر انتقادي را منتقدانه بررسي و آناليز کنيد و اگر مي خواستيد که فکر آنها را عوض کنيد، ببينيد چه کارهايي مي توانيد انجام دهيد.

نکته مهمي که بايد درمورد هر فيدبک به ياد داشته باشيد: اين يک ايده است که از ديدگاه خاص فردي ديگر نشات گرفته است. به خود شما بستگي دارد که خوب در مورد آنها فکر کنيد، آنها را با ساير انتقادهايي که دريافت کرده ايد مقايسه کنيد و اقدامي مثبت در جهت آن انجام دهيد. براي ما غيرممکن است خودمان را طوري که ديگران ما را مي بينند، ببينيم. اما مسئله مهم اين است که اجازه نمي دهيم اين نقاط کور، فرصت هاي خوب را از ما بگيرد.

در زير به روش هايي اشاره مي کنيم که از طريق آن مي توانيد از فيدبک ها به بهترين شکل فايده ببريد:

1. وقتي انتقادي دريافت مي کنيد، بدون هيچگونه اظهار نظر خوب گوش کنيد و مستقيماً در چشمهاي فرد نگاه کنيد. وقتي صحبت او تمام شد، باز هم نظري ابراز نکنيد اما اگر توضيح بيشتري مي خواهيد، حتماً سوال کنيد. حرف هاي او را نه بپذيريد، نه رد کنيد و نه سعي کنيد توجيه و استدلال کنيد. چون ما معمولاً ياد نگرفته ايم که وقتي طرفمان در حال حاضر از چيزي عصباني است، فيدبک هاي خوبي بدهيم. وقتي فيدبکي دست روي مسائل قلبي طرف مي گذارد، فيدبکي احساسي است، اما سوء استفاده نيست. وقتي انتقاد يکي از همکاران به اين درجه برسد بايد بخواهيد که بحث را متوقف کند و ادامه آنرا براي زماني بگذارد که کمي آرامتر شده باشيد.

2. شجاعت و جسارت فردي که به شما فيدبک داده است را تشخيص دهيد و آنرا هديه اي ارزشمند تلقي کنيد که براي کمک به رشد شما ارائه شده است. از فرد منتقد براي فيدبک خود تشکر کنيد. البته به زبان آوردن کلمات مثبت وقتي فيدبکي منفي دريافت کرده باشيد، کمي دشوار است. از اينرو تا مي توانيد تشکر خود را در جملاتي ساده و کوتاه بيان کنيد.

3. بلافاصله هرچه از آن انتقاد در ذهنتان مانده را روي کاغذ بياوريد، تا آنجا که ممکن است يادداشت هايتان را با کلمات خود فرد منتقد بنويسيد. به خودتان حداقل دو روز براي بررسي اين اطلاعات فرصت دهيد. سعي نکنيد آن رفتارتان را تغيير دهيد. طريقه عملکرد و رفتار واقعي خودتان و واکنش ديگران به آن را بررسي کنيد. بعد از چند روز به يادداشت هاي اصلي برگرديد. کلمات احساسي تر را از آن برداشته و سعي کنيد پيام اصلي آن را درک کنيد.

4. بدانيد که انتقادپذيري کار دشواري است، حتي اگر آن را به خوبي دريافت کرده و از فرد منتقد ممنون و سپاسگذار باشيد. گرچه اين ايده و ديدگاه فردي ديگر است، مي تواند احساسات شما را در مورد خودتان به کلي تغيير دهد. از اينرو وقتي فيدبک و انتقادهاي سخت دريافت مي کنيد، سعي کنيد کار خوبي براي خودتان انجام دهيد. کاري که اعتماد به نفس شما را به شيوه اي تقويت کند.

5. در مورد آن انتقاد با دوستان يا کساني که براي نظرشان احترام قائليد صحبت کنيد، اما از آنها نخواهيد تا نسبت به آن پيام واکنش بدهند. به آنها بگوييد که فقط به دنبال همدردي براي عبور از يک فرايند رشد و توسعه فردي هستيد و از آنها نمي خواهيد که با شما موافق يا مخالف باشند.

6. از فيدبک در راه مثبت و تا حد ممکن عملي، نه با فيدبک دهنده بلکه با سايرين، استفاده کنيد. مي توانيد از نزديکانتان بخواهيد که اگر ديدند دوباره به عادات سابقتان برگشته ايد، به شما تذکر بدهند.

در شرايط زير شما آمادگي پذيرش انتقاد را داريد:

مي خواهيد همانطور که ديگران شما را مي بينند، خود را بشناسيد و مي دانيد که اينها فقط عقايد و نظرات افراد ديگر است و ممکن است درمورد شما  صحت نداشته باشد.

به همکارانتان اعتماد کنيداز همکارانتان بخواهيد که درصورت داشتن هر نوع انتقادي در رابطه با شما، حتماً ابراز کنند.

در محلي خارج از محل کار در رابطه با آن صحبت کنيد.در محلي خارج از محل کار حول اين موضوع صحبت کنيد.

از ديگران بخواهيد باز هم از شما انتقاد کنند تا از تغييرات خود مطمئن شويد. براي گرفتن فيدبک بيشتر در محل کار، مي توانيد اقدامات زير را انجام دهيد:

به بازبيني ها و بررسي هاي عملکردي قبلي نگاهي بيندازيد تا شايد نقاط مشترکي داشته باشند.

سعي کنيد از فيدبک براي گرفتن ترفيع يا تغيير جهت کاري استفاده کنيد تا دليلي براي داخل شدن در اين فرايند تغيير پيدا کنيد.

براي خود مربي و استاد در نظر بگيريد تا متدهاي مختلف دريافت فيدبک را به شما آموزش دهد.
هرچه خود را بهتر بشناسيد، انتقاد برايتان کمتر ناراحت کننده خواهد بود. شما ياد خواهيد گرفت که چطور اين انتقاد را از ديدگاهي بزرگتر مورد بررسي قرار دهيد و اجازه بدهيد به شما براي دست يافتن به روياهايتان کمک کند.

بیان دیدگاه